Commercieel Medewerker Financiële Dienstverlening

Financiële dienstverlening
Locatie Maastricht
Leerweg BOL
Niveau Niveau 4
Duur 3 jaar
Print deze pagina

Heb jij interesse in financiële producten en verzekeringen? En heb je een commerciële instelling? Dan past de opleiding tot commercieel medewerker financiële dienstverlening bij jou.

Als commercieel medewerker financiële dienstverlening adviseer je klanten die geld willen lenen, een schadeverzekering nodig hebben, iets moeten betalen of juist willen sparen. Daarbij analyseer je eerst de situatie van de klant en geef je vervolgens een advies dat past bij zijn behoefte. Je doel is het geadviseerde product of de dienst te verkopen. De bijbehorende gegevens verwerk je administratief volgens de wet. Ook maak je polissen op en controleert deze op juistheid. Je beoordeelt offerteaanvragen en mutatieverzoeken en verwerkt deze. Een andere belangrijke taak is het behandelen van schades en claims. Je beoordeelt deze en vervolgens accepteer je ze of wijs je ze af.

Je hebt veel contact met klanten, speelt in op de behoeften van de klant en houdt rekening met specifieke kenmerken van de diverse doelgroepen. Je plant je eigen werkzaamheden en signaleert kansen in de markt. Ook kun je goed omgaan met ICT-hulpmiddelen.

Meld je direct aan voor een meeloopdag!
Actief
Beheerst
Betrokken
Creatief

Toelatingseisen

Heb je één van deze diploma’s of overgangsbewijs, dan kun je starten met de opleiding:

  • Een vmbo-diploma gemengde leerweg of theoretische leerweg met wiskunde en/of economie, Engels is een pre.
  • Een overgangsbewijs van 3 havo/vwo naar 4 havo/vwo.
  • Een afgeronde economische opleiding op niveau 3.

Er zijn geen vrijstellingen voor deze opleiding

Wat ga je doen tijdens deze opleiding?

Deze opleiding combineert theorie met praktijk. Op school krijg je verschillende praktijkopdrachten, daarnaast is je stage een belangrijk deel van je opleiding.

Wat leer je?

Je leert alles wat je moet weten en kunnen voor een functie bij een verzekeringsmaatschappij, bank of assurantiekantoor. Zo leer je onder meer hoe je op een commerciële en klantvriendelijke manier met klanten omgaat. School is je theoretische basis, in de praktijk leer je het vak en zijn je vaardigheden belangrijk.

  • Bedrijfseconomie
  • Communicatie
  • WFT (Wet Financieel Toezicht)
  • Verzekeringen
  • Bancaire diensten

Stages

Praktijkervaring doe je op bij verzekeringsmaatschappijen, banken, assurantiekantoren of financiële adviesbureaus op het gebied van hypotheken, sparen, beleggen en pensioenen. Je loopt al stage vanaf leerjaar 1.

Tijdsbesteding

De opleiding duurt 3 jaar, inclusief stage.

Afronding

Heb je je examens gehaald en een positieve beoordeling van je stage, dan ontvang je een mbo-diploma commercieel medewerker financiële dienstverlening niveau 4.

Praktische zaken voor deze opleiding

Lesgeld

Voor schooljaar 2018/2019 is het lesgeld voor BOL opleidingen door het ministerie vastgesteld op € 1155,- Dit geldt alleen voor studenten die op 1 augustus 18 jaar of ouder zijn.

Studiemiddelen

Voor deze opleiding heb je in ieder geval boeken, een laptop en licenties nodig.

Start- /instroommomenten

De opleiding start direct na de zomervakantie.

Begeleiding

Leren is niet voor iedereen even makkelijk. ROC Leeuwenborgh wil elke student de kans bieden een diploma te halen. Soms heb je daar wat extra’s bij nodig. Dat ‘extra’ kan van alles zijn: een faalangstreductietraining, een aparte plaats in de klas, extra ondersteuning als je dyslectisch bent (zoals werken met Kurzweil), extra ondersteuning bij Nederlands, Engels of Rekenen of gerichte hulp bij persoonlijke problemen.

De mentor

Elke student krijgt bij de start van de opleiding een mentor toegewezen, minstens voor de duur van een schooljaar. De mentor heeft een coachende rol. Heb je vragen op het gebied van extra ondersteuning, dan kun je ook terecht bij je mentor. 

Het Loopbaanportaal

Soms kan je mentor je met een specifieke ondersteuningsvraag niet verder helpen. Hij meldt je dan aan bij de studieloopbaanbegeleider van het Loopbaanportaal. De studieloopbaanbegeleider bekijkt samen met jou welke ondersteuning nodig is. Dit kan niet alleen aan het begin van je opleiding, maar is tijdens je hele opleiding mogelijk.

Verkeerde studie?

Als zou blijken dat je een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt, dan geef je dit door aan je mentor. Heb je hulp nodig om een nieuwe opleidingskeuze te maken? De mentor kan je hiervoor aanmelden bij het Loopbaanportaal. Hier zoekt men (samen met jou, en eventueel jouw ouders) uit wat beter bij je past. Jouw loopbaan staat bij ons centraal!

Andere ondersteuning

Wij bieden ook steun aan studenten met sociaal-emotionele problemen of studenten met een uitdaging op een bepaald gebied. Schoolmaatschappelijk werk is aanwezig op onze hoofdlocaties in Sittard en Maastricht. Zij proberen, samen met jou, problemen in een zo vroeg mogelijk stadium aan te pakken. Via je mentor word je in contact gebracht met de juiste ondersteuner. En als wij je niet verder kunnen helpen, dan zoeken we verder naar ondersteuning buiten Leeuwenborgh.

Het Infocentrum

Welke opleiding past bij mij? Hoe meld ik me aan voor een opleiding? Is er genoeg werk te vinden? Heb ik recht op studiefinanciering? Hoeveel studiefinanciering krijg ik? Kan ik als mbo’er gratis reizen? Het Informatiecentrum is jouw vraagbaak. Wij zijn te vinden op de Leeuwenborgh hoofdlocaties in Maastricht en Sittard. Dagelijks zijn er deskundige medewerkers aanwezig die kunnen helpen met:

  • opleidingsinformatie;
  • advies bij het kiezen van een opleiding binnen of buiten Leeuwenborgh;
  • vragen over studiefinanciering;
  • aanmelden bij Leeuwenborgh;
  • doorstroom naar een andere mbo-opleiding;
  • doorstroom naar een hbo-opleiding;
  • aanvraag diplomawaardering voor studenten met een migratieachtergrond.