Print deze pagina

Docenten werken aan onderwijsvernieuwing in spelvorm

Geplaatst op 22/01/2019 09:27

Vanuit de onderwijswereld is veel belangstelling voor de aanpak van onderwijsvernieuwing bij ROC Leeuwenborgh en Arcus College. De vakbladen Profiel en MBO-today besteden aandacht aan het Peer Review spel, ontwikkeld door vier docenten van ROC Leeuwenborgh.

Vier bevlogen docenten werden benaderd door de kwaliteitsmedewerker van Leeuwenborgh om een methode te ontwikkelen die tot succesvolle onderwijsvernieuwing kan leiden. Dennis Meijer, docent van het keuzedeel Voorbereiding hbo, is een van de pioniers. De vier docenten zochten naar een goede manier om collega’s te laten leren van elkaar zodat de onderwijskwaliteit verhoogd wordt. Eerst dachten zij na over wat nu feitelijk onderwijskwaliteit is. Vervolgens brainstormde het viertal over manieren om docenten met elkaar in gesprek te laten gaan.

Spelvorm
Dennis Meijer: ‘We wilden iets laagdrempeligs en informeels, vandaar de spelvorm. We zijn twee jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het spel. Peer Review kan gespeeld worden door groepen van zes tot vijftien docenten. Het is prettig is om het te spelen op een locatie waar je lekker kunt bewegen.’ Een hapje en drankje erbij maakt het spelen lekker informeel. De spelers denken na over vraagstukken, keuzedelen, examinering, verzuim, kwaliteitszorg en innovatie en komen daardoor vol ideeën en inspiratie uit het spel.

Uitbreiden
Meijer: ‘Er zijn nu dertig exemplaren van het spel gemaakt door een uitgever. Komend jaar gaan wij met hulp van een Start Up project kijken of we het spel kunnen uitbreiden. Het zou mooi zijn als het spel beschikbaar komt voor andere scholen, daar is namelijk al vraag naar. Ik mag het spel presenteren op een andere mbo-school en zelfs een zorginstelling heeft al belangstelling getoond. We gaan dus ook onderzoeken of we het spel kunnen aanpassen zodat het geschikt is voor andere organisaties buiten het onderwijs.’

Leeuwenborgh is blij met de reacties op het spel. Het is nu ongeveer tien keer gespeeld en docenten vinden het een prettige manier om met elkaar in gesprek te komen. Het biedt oplossingen voor problemen, handvatten en veel inspiratie.

Zie voor de artikelen: https://mbo-today.nl/peer-review-spel-samen-werken-aan-onderwijsvernieuwing/ of https://www.profielactueel.nl/...